Metodhandboken är under uppbyggnad - Vi tror på medskapande och välkomnar feedback under uppbyggnaden: kontakt@metodhandbok.se

Hem » Metoden » Nuläge » Digital infrastruktur

Digital infrastruktur

Uppkoppling är nu mer en lika viktig samhällsfunktion som anslutning till el, vatten och avlopp. Det handlar inte längre enbart om uppkoppling för att använda dator eller mobiltelefon. Våra fastigheter, hushållsapparater och bilar är alltmer uppkopplade och smarta.

Det finns ett stort utbud av både smart teknik och smarta tjänster som kan underlätta vardagen, självständighet och öka tryggheten. Omsorgen använder mer och mer välfärdsteknik som ger stora positiva effekter för både individen som verksamheten. 

– Men för att det ska vara tryggt och säkert behöver vi rätt och redundant infrastruktur.

 

Fiber

Fiber är den infrastruktur man oftast tänker på när man talar om digitala tjänster och bredband. Fiber är en fast uppkoppling som ersätter det gamla kopparnätet, och ger en stabil uppkoppling som inte är känslig för hur många användare det finns i området. När själva fiberkabeln är på plats är det lätt att byta ut den aktiva utrustningen varefter utveckling av tekniken sker med högre hastigheter och kapacitet.

I en alltmer uppkopplad värld är fiberinfrastruktur kritisk för att säkerställa tillgång till snabba och pålitliga digitala tjänster. Fiberanslutning erbjuder hög hastighet och stor kapacitet, vilket är avgörande för allt från individens dagliga internetanvändning till kritiska kommunala tjänster som fjärrvård och smart city-lösningar.

Utmaningar med fiber är att den är kostsam att bygga ut, särskilt i landsbygdsområden. Det finns många olika nätägare, allt från statsnät, privata bolag och fibernätsföreningar. 

Fiberkabelns unika egenskaper, som minimal signalnedbrytning och hög resistens mot elektromagnetiska störningar, gör det till det mest effektiva sättet att leverera internet över långa avstånd. Detta gör fibernät till en stabil grund för att bygga digitala tjänster som är kritiska för samhällets funktion och utveckling.

Att investera i fiber är inte bara en teknisk uppgradering; det är en investering i kommunens långsiktiga hållbarhet och tillväxt. Genom att säkerställa en stark och utbyggd fiberinfrastruktur kan kommuner förbereda sig för framtida teknologiska innovationer och ökade digitala krav, och detta är en av grundläggande digitala förutsättningar för att stärka äldres självständighet och delaktighet i samhället också när den egna förmågan sviktar?

För att få en bra överblick hur tillgänglig infrastruktur för digital service som finns i kommunen, är det bra att börja kartlägga fiberutbyggnaden.

Hur ser anslutningsgraden ut, hur många hushåll har en fiber uppkoppling, och hur många hushåll saknar en uppkoppling?

Hur ser anslutningsgraden ut geografiskt, finns tillgång till fiber både i stad, orter och ren landsbygd?

För att kunna öka tillgängligheten till fiberuppkoppling i kommunen behövet man veta vilka nätägare som finns i kommunen. Finns det ett stadsnät, och eller enbart privata aktörer. Har en aktör mesta av markanden framför andra?

Finns det en politiks inriktning för fiber kommunen, och finns det någon ansvarig funktion som exempelvis en bredbandssamordnare som driver bredbandsfrågor och verkar för att fiber ska finnas tillgängligt för samtliga hushåll?

Vem bär ansvaret för att efteranslutningar sker i kommunens olika geografiska delar? Det hänger samman med vilka nätägare som finns. Ansvarar eventuella stadsnät och privata aktörer själva för att fortsätta ansluta? Eller smaverkar kommunen med en eller flera aktörer och har möjlighet att påverka efteranslutningar?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Mobilnät

Tillgång till mobil uppkoppling är viktigt ur flera perspektiv. Inom hemmet använder vi allt mer mobiltelefon som enda telefon, och utanför hemmet vill vi även både kunna ta samtal och använda andra tjänster i våra smarta telefoner. Mobila trygghetslarm skapar möjligheter för trygghet även utanför hemmet, och allt mer sensorteknik är mobilt uppkopplad.

Mobil uppkoppling bör ses som ett komplement till fiberanslutning och inte som alternativ.
– De är helt olika infrastrukturer som är bra för olika syften.

 

Mobilnätets omfattning och tillförlitlighet möjliggör att äldre kan hålla kontakten med sina nära och kära samt vårdgivare även på distans. För personal och frivilliga som arbetar med äldre ger ett pålitligt mobilnät dem verktygen för att effektivt kommunicera och hantera omsorgsuppgifter, även under rörelse mellan olika platser. Näten tjänar också som en reservuppkoppling i hem och på platser som erbjuder fiber och wi-fi.

Mobilnät är en kritisk del av vår digitala infrastruktur och är avgörande för att erbjuda flexibilitet och tillgänglighet. Särskilt viktigt är de för äldre invånare som använder mobilen för kommunikation, hälsoappar och nödtjänster, samt för all personal, frivilliga och anhöriga som aktivt stödjer dem. Mobilnäten säkerställer att stöd och omsorg kan levereras effektivt och utan avbrott, oavsett var personen befinner sig.

Att ta reda på hur mobiltäckningen i en hel kommun är i verkligheten är inte helt lätt. Ett sätt är att genomföra egna mätningar.

Men att veta hur den ser ut, var det finns områden med sämre täckning är viktigt för att kunna föra dialog med operatörerna. Framförallt är det viktigt när omsorgen ställer om och använder allt mer digital tjänster för att kunna bedriva så god omsorg som möjligt. Många välfärdstjänster idag kräver en god mobil uppkoppling.

Mobilnätets täckning och kvalitet är inte alltid jämn över olika delar av en kommun, särskilt i glesbyggda områden. Det väcker frågor som:

  • Täckning och kvalitet: Vilken är den nuvarande mobiltäckningen i din kommun, och var behövs förbättringar?
  • Påverkan: Hur har utvecklingen av mobilnät påverkat tillgängligheten och kvaliteten på tjänster för äldre?
  • Kommunens inflytande: Hur agerar din kommun för att förbättra mobiltäckningen och påskynda utbyggnaden av nät?

Finns det någon funktion eller verksamhet i komminen som ansvarar för att aktivt driva frågor om mobiltäckningen?

För att alla medborgare ska ha tillgång till de digitala resurser de behöver, kan det vara avgörande att din kommun arbetar strategiskt för att säkerställa en bred och tillförlitlig mobiltäckning. Har ni till exemepl dialog med nätoperatörer, utvecklar lokala regleringar och möjligen investeringar i infrastruktur som kan stärka och utöka mobilnätens kapacitet?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Sensornät

Sensornät spelar en allt större roll i utvecklingen av smarta städer och samhällen, särskilt när det gäller att öka livskvaliteten för äldre invånare. Genom att integrera sensorer i allt från bostäder till offentliga platser kan kommuner proaktivt övervaka och hantera allt från säkerhet och hälsa till energiförbrukning och trafikflöden.

Your Title Goes Here

Sensornät består av distribuerade sensorer som samlar data från deras omgivning, vilket möjliggör realtidsövervakning och automatiserade system. För äldre kan detta innebära allt från fall-detektorer i hemmet till miljöövervakning som säkerställer optimal luftkvalitet och temperatur. Dessa nätverk hjälper även till att skapa en mer tillgänglig och navigerbar stad för alla åldrar genom smarta gatubelysningar och trafiksystem.

Finns det ett eller felar sensornät i kommunen? Om det finns, vilka äger och ansvarar för driften för dessa, och hur tillgängliga är dom? Är de tillgängliga för kommunens verskamheter att använda, för näringslivet och eler innvånare?

Kommuner kan spela en central roll i att främja och implementera sensornät genom samarbete med teknikleverantörer, universitet och andra forskningsinstitutioner. Det är också viktigt att kommunen utvecklar strategier för att:

  • Utbilda och engagera medborgare: Informera om fördelarna och användningen av sensorteknik för att öka acceptansen och deltagandet bland invånarna.
  • Främja innovation: Skapa miljöer där företag och forskare kan experimentera med och utveckla nya sensorbaserade lösningar.

Att implementera sensornät ställer nya krav på kommunens infrastruktur och dataskydd. Det är viktigt att säkerställa integriteten och säkerheten i de insamlade data, samt att ha robusta system för att hantera och analysera informationen. Viktiga frågeställningar inkluderar:

  • Dataskydd: Hur skyddar kommunen individers privatliv när allt fler personuppgifter samlas in genom sensornät?
  • Infrastruktur: Vilken befintlig infrastruktur kan användas, eller behöver kommunen investera i ny teknologi för att stödja omfattande sensornät?
  • Integrering: Hur integreras sensordata med andra kommunala system för att förbättra tjänster och beslutsfattande?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Redundans

Redundans inom digital infrastruktur är avgörande för att garantera att kommunala tjänster och andra tjänster som era invånare använder dagligen är tillgängliga även under oväntade situationer eller systemfel. Redundans innebär att skapa flera vägar eller kopior av kritiska systemkomponenter för att förhindra totalt systemavbrott vid enstaka fel.

Vad har din kommun för tekniska förutsättningar idag och hur planerar ni för framtiden?

I en kommunal kontext betyder redundans att det finns säkerhetskopior eller alternativa system för allt från datalagring till energiförsörjning och nätverksanslutningar. För äldre medborgare, vars välfärd ofta beror på tillgängliga och pålitliga kommunikations- och hälsovårdstjänster, kan redundans vara skillnaden mellan oavbruten omsorg och potentiellt livshotande avbrott.

Trots dess många fördelar, står många kommuner inför utmaningar när det gäller utbyggnaden av fiber, särskilt i glesbygd. Kostnaderna för installation kan vara höga, och olika ägandestrukturer bland nätägare kan komplicera processen. Det är viktigt för kommuner att aktivt arbeta med frågor som:

  • Anslutningsgrad: Hur stor del av kommunen är täckt av fiber? Var finns brister i tillgängligheten.
  • Nätägare: Vilka aktörer äger och förvaltar fibernätet i kommunen? Hur samarbetar de med kommunen?
  • Strategier: Vilka strategier har kommunen för att utöka fibernätet? Finns det särskilda initiativ för att inkludera svåråtkomliga områden?
  • Ansvar: Vem ansvarar för drift och underhåll av fibernätet? Hur hanteras störningar och underhållsarbete?

När invånarna vet att kommunen har robusta system på plats, ökar det förtroendet för kommunens förmåga att hantera och skydda dem under alla omständigheter. Då vård och omsorg för de som behöver de bäst särskilt i kris och i situationer som har stor påverkan på kommunen och dess invånare. Detta gynnar också kommunens image som en ansvarsfull och framåtblickande, vilken prioriterar sina medborgares säkerhet och välbefinnande.

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Bredbandsstrategi

Hur förberedd är din kommun för den digitala eran? En omfattande bredbandsstrategi är inte bara en teknisk blåkopia; den är en vision för hur vi kan förbinda och stärka varje hörn av vårt samhälle. Genom att investera i en gedigen bredbandsstrategi, kan kommunen säkerställa att alla medborgare, från unga studenter till äldre medborgare, har tillgång till snabba och pålitliga internetanslutningar. Men vad innebär det i praktiken, och hur kan vi säkerställa att planen inte bara är omfattande utan också inkluderande?

En effektiv bredbandsstrategi ökar inte bara tillgängligheten; den stärker också den ekonomiska och sociala välfärden genom att möjliggöra tillväxt inom områden som utbildning, hälsa och näringsliv. Har ni råd att inte prioritera denna grundläggande infrastruktur, med tanke på dess breda effekter på nästan alla aspekter av kommunens funktion och medborgarnas livskvalitet?

Kartläggning av behov: Finns en tydlig bild av vilka områden i vår kommun som är mest i behov av förbättrad bredbandstäckning? Vilka grupper riskerar att lämnas efter i den digitala klyftan?

  • Förvaltning och samarbete: Vilka partnerskap kan vi bilda för att utvidga vår infrastruktur? Hur kan samarbeten med både privata och offentliga aktörer främja en snabbare och mer kostnadseffektiv utbyggnad?
  • Finansieringsstrategier: Vilka finansiella resurser är tillgängliga för oss? Hur kan vi strategiskt allokera medel för att maximera påverkan av varje investerad krona?

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.