Digital infrastruktur
Uppkoppling är nu mer en lika viktig samhällsfunktion som anslutning till el, vatten och avlopp. Det handlar inte längre enbart om uppkoppling för att använda dator eller mobiltelefon. Våra fastigheter, hushållsapparater och bilar är alltmer uppkopplade och smarta.
Det finns ett stort utbud av både smart teknik och smarta tjänster som kan underlätta vardagen, självständighet och öka tryggheten. Omsorgen använder mer och mer välfärdsteknik som ger stora positiva effekter för både individen som verksamheten.
– Men för att det ska vara tryggt och säkert behöver vi rätt och redundant infrastruktur.
Fiber
Fiber är den infrastruktur man oftast tänker på när man talar om digitala tjänster och bredband. Fiber är en fast uppkoppling som ersätter det gamla kopparnätet, och ger en stabil uppkoppling som inte är känslig för hur många användare det finns i området. När själva fiberkabeln är på plats är det lätt att byta ut den aktiva utrustningen varefter utveckling av tekniken sker med högre hastigheter och kapacitet.
I en alltmer uppkopplad värld är fiberinfrastruktur kritisk för att säkerställa tillgång till snabba och pålitliga digitala tjänster. Fiberanslutning erbjuder hög hastighet och stor kapacitet, vilket är avgörande för allt från individens dagliga internetanvändning till kritiska kommunala tjänster som fjärrvård och smart city-lösningar.
Utmaningar med fiber är att den är kostsam att bygga ut, särskilt i landsbygdsområden. Det finns många olika nätägare, allt från statsnät, privata bolag och fibernätsföreningar.
Fiberkabelns unika egenskaper, som minimal signalnedbrytning och hög resistens mot elektromagnetiska störningar, gör det till det mest effektiva sättet att leverera internet över långa avstånd. Detta gör fibernät till en stabil grund för att bygga digitala tjänster som är kritiska för samhällets funktion och utveckling.
Att investera i fiber är inte bara en teknisk uppgradering; det är en investering i kommunens långsiktiga hållbarhet och tillväxt. Genom att säkerställa en stark och utbyggd fiberinfrastruktur kan kommuner förbereda sig för framtida teknologiska innovationer och ökade digitala krav, och detta är en av grundläggande digitala förutsättningar för att stärka äldres självständighet och delaktighet i samhället också när den egna förmågan sviktar?
För att få en bra överblick hur tillgänglig infrastruktur för digital service som finns i kommunen, är det bra att börja kartlägga fiberutbyggnaden.
Hur ser anslutningsgraden ut, hur många hushåll har en fiber uppkoppling, och hur många hushåll saknar en uppkoppling?
Hur ser anslutningsgraden ut geografiskt, finns tillgång till fiber både i stad, orter och ren landsbygd?
För att kunna öka tillgängligheten till fiberuppkoppling i kommunen behövet man veta vilka nätägare som finns i kommunen. Finns det ett stadsnät, och eller enbart privata aktörer. Har en aktör mesta av markanden framför andra?
Finns det en politiks inriktning för fiber kommunen, och finns det någon ansvarig funktion som exempelvis en bredbandssamordnare som driver bredbandsfrågor och verkar för att fiber ska finnas tillgängligt för samtliga hushåll?
Vem bär ansvaret för att efteranslutningar sker i kommunens olika geografiska delar? Det hänger samman med vilka nätägare som finns. Ansvarar eventuella stadsnät och privata aktörer själva för att fortsätta ansluta? Eller smaverkar kommunen med en eller flera aktörer och har möjlighet att påverka efteranslutningar?
Inspiration
Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.
Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.
Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!
Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.
Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:
Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område
Verktyg
Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.
Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.
Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!
Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.
Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:
Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.
Stöd
Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.
Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.
Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!
Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.
Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:
Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.