Metodhandboken är under uppbyggnad - Vi tror på medskapande och välkomnar feedback under uppbyggnaden: kontakt@metodhandbok.se

Hem » Metoden » Nuläge » Grunden

Grunden

För att starta en process för att bli en åldersvänlig kommun, behöver man först lägga grunden och kartlägga sitt nuläge. Hur ser våra förutsättningar ut, vad består våra resurser av och var finns dom? Vilka attityder har vi inför olika ämnen. Var ser vi att vi kommer få utmaningar, eller saknar resurser.

Frågeställningar viktiga för att veta var man behöver börja göra insatser.

Utan en grund att utgå ifrån riskerar man att stöta på svårigheter vid implementering av lösningar, och att skapa en långsiktig omställning.

Politik

Hur politiken är förankrad, dess inställning och förmåga att tänka långsiktigt är avgörande för att klara ett omställningsarbete. 

Politikens förmåga att samverka över partigränserna i långsiktiga frågor och ställningstagande påverkar organisationens förutsättningar att skapa ett hållbart arbetssätt över tid. 

Den politiska inställningen till landsbygdsutveckling, civilsamhälle, digitalisering och hur modiga de är, är saker som påverkar förutsättningarna för att lyckas med omställningen. 

Det finns en rad olika frågeställningar man kan börja ställa sig för att få en bild av det politiska nuläget:

Hur är politikens generella syn på samhällsutvecklingen i stort? Är landsbygden en fråga där man satsar för utveckling av service, boende och livskvalitet för landsbygden – eller utgår man i kommunen från en mer urban norm?

Hur ser bostadspolitiken ut:

  • Satsar man på byggnation även på landsbygden?
  • Skapar man aktivt förutsättningar för olika typer av seniorboenden?

Hur viktig är tillgången till service för politiken:

  • Finns det ett serviceprogram som innefattar både kommersiell och offentlig service?
  • Hur främjar man likvärdig service för alla geografiska delar av kommunen?

Läs mer...

Ser man digitaliseringen som en möjlighet till utveckling – eller mer som en utmaning eller rent av ett hot? Anser man att digitalisering handlar om teknik – eller om verksamhetsutveckling?

Finns det en strategisk inriktning för digitaliseringen:

  • Arbetar man med digitalisering utifrån behov och verksamhetsutveckling?
  • Görs det insatser för att öka tillgången till annan service än offentlig service med hjälp av digitalisering?
  • Arbetar man med digital inkludering för medarbetare?
  • Arbetar man med digital inkludering för invånare?

Finns det en strategisk inriktning för digital infrastruktur:

  • Är fiberutbyggnad en viktig politisk fråga?
  • Är mobiltäckning en viktig politisk fråga?
  • Främjar man insatser för offentligt WiFi i kommunen?
  • Finns det ett helhetstänk kring digital infrastruktur?

Läs mer...

Har politiken modet att pröva nya oprövade vägar för att klara en omställning i arbetssätt?

Är det tillåtet att "misslyckas" och lära efter vägen?

Vågar politiken lyfta upp målkonflikter som uppstår och aktivt jobba för att hitta lösningar - eller tenderar de att stoppa långsiktiga satsningar när konflikter uppstår?

Läs mer...

Detta avsnitt syftar till att undersöka och förstå den politiska synen på åldrande i kommunen. Det är av stor vikt att analysera politikens inställning och förståelse för åldrande, eftersom det kommer att påverka hur åldersvänliga initiativ och åtgärder utformas och implementeras. Genom att kartlägga den politiska synen kan kommunen utveckla en mer målinriktad och effektiv strategi för att bli en åldersvänlig kommun.

Klicka vidare för en stegvis process som hjälper dig att undersöka och analysera den politiska synen på åldrande i kommunen.

Läs mer...

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Hur ser politiken på samhällsutvecklingen i stort, är landsbygden en fråga där man satsar för utveckling av service, boende och livskvalitet för landsbygden – eller utgår man i kommunen från en mer urban norm?

Vill du veta mer…

Läs mer

Stöd
Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

 

Läs mer

Geografi

Geografin som en kommun befinner sig i har betydelse för förutsättningarna till utveckling och omställning. Att starta en utvecklings/omställningsprocess för en så övergripande fråga som att bli en åldersvänlig kommun, kräver att man vet hur geografin kommer att påverka förutsättningarna.

Att kartlägga och analysera vilken typ av geografi man har att utgå ifrån, kan ge en bra insikt i vilka resurser och möjligheter det finns, var utmaningar kan uppstå och det skapar bra grundförutsättningar för en lyckad process. 

Var bor invånarna, hur fördelar de sig i andelar som är bosatta i städerna, byar eller den rena landsbygden?

Finns det flera stora städer - eller en större centralort och många byar, bor många på ren landsbygd eller samlat i byar och städer?

Läs mer...

Den omkringliggande geografin – var kommunen befinner sig i regionen och i landet påverkar även det förutsättningar för utveckling.

Gränsar man till stora, små kommuner?

Befinner sig kommunen vid länsgränser eller landsgränser?

Närhet - avstånd till andra platser?

Läs mer...

Vad det är för typ av kommun, eller en kommuns identitet kan påverka förutsättningar och möjligheter - det som fungerar väl i en liten landsbygdskommun kanske inte går att göra på samma vis i en storstadskommun.

Är kommunen en typisk jordbrukskommun, fjäll- kust eller industrität kommun? Eller är det en besökskommun med stark besöksnäring?

Ät det stora skillnader i invånarantal under olika säsonger - förhållande mellan fasta boende och fritidsboende?

Läs mer...

Insiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

 

 

 

 

Demografi

Hur kommunens demografi ser ut har stor påverkan på förutsättningarna för att bli en åldersvänlig kommun. Beroende på hur befolkningens fördelning, storlek och sammansättning ser ut, krävs olika typer av insatser. Saker som kön, etnicitet och ekonomi påverkar förutsättningarna för att åldras med god hälsa och långt upp i ålder.

Därför är det mycket viktigt att tidigt kartlägga hur det ser ut just i sin kommun.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Politiker måste fatta beslut om resursfördelning, politik för att stödja ekonomisk tillväxt, och skapa ramar för hållbar utveckling i landsbygdsområden. De måste också överväga hur man kan hantera utmaningar som befolkningsminskning, brist på arbetsmöjligheter och otillräcklig infrastruktur.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Politiker måste fatta beslut om resursfördelning, politik för att stödja ekonomisk tillväxt, och skapa ramar för hållbar utveckling i landsbygdsområden. De måste också överväga hur man kan hantera utmaningar som befolkningsminskning, brist på arbetsmöjligheter och otillräcklig infrastruktur.

Do re mit amit

Do re mit amitfdsfdsf. fsdf fs

Your Title Goes Here

Your description goes here. Edit or remove this text inline or in the description settings
Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

 

 

 

 

Organisering

Hur kommunens verksamheter är organiserade påverkar även det förutsättningarna, och hur man rent praktiskt behöver organisera själva omställningsarbetet för att bli en åldersvänlig kommun. 

Vilka verksamheter ligger inom samma förvaltning, och hur samverkar man mellan dessa i olika sakfrågor?
Det är frågor som kan ge en bild av vad som behövs för att skapa förutsättningar för alla verksamheter att bidra utifrån sina perspektiv kopplat till åldersvänlighet.

 

Vilka förvaltningar finns och vilka verskamheter ligger inom varje respektive förvaltning?

Olika kommuner har olika sätt att organisera sin verksamheter. Ofta finns ett naturligt samarabete mellan verksamheter inom samma förvaltning, men det är inte en självklarhet att det är så.

För att arbeta med en så bred fråga som att bli åldersvänlig, behöver alla verksamheter få kunskap om vad det innebär för just deras verksamhet. Det krävs även samverkan och kunskapsutbyte mellan verksamheter för att få förståelse för andra verksamheters behov och perspektiv. Då kan man lättare få en bild av hur den egna verksamheten kan bidra inte enbart direkt för äldre individer, utan även skapa bättre förutsättningar för andra verksamheter.

Läs mer...

Vilka verksamheter har direktkontakt med äldre och/eller anhöriga?

Ett första steg är att kartlägga vilka olika verskamheter som har direkt kontakt med målgruppen äldre och anhöriga, och på vilket sätt de har kontakt.

Nästa steg är att ta reda på hur dessa verkasmheters behov, utmaningar och möjligheter ser ut.

- Det ger en bra bild av vad de själva kan utveckla och vad andra behöver utveckla för att de ska få rätt förutsättningar.

Läs mer...

Vilka verksamheter har stor påverkan på den äldre och /eller anhörigas förutsättningar i vardagen?

Genom att ta reda på detta kan man ge verksamheterna förutsättningar att medvetet arbeta för att bidra till åldersvänlighet utifrån just sina verksamheter. Det är även värdefull kunskap att sprida mellan verksamheter för att öka förståelsen för hur varandras verksamheter påverkar varandrsa förutsättningar.

- En grundförutsättning för ökad samverkan.

 

Läs mer...

Vilka verksamheter samverkar idag kring frågor som påverkar förutsättningarna i vardagen för äldre och/eller anhöriga?

Hur samverkar de idag, vad är framgångarna och utmaningarna för deras samverkan? Saknar de samverkan med andra verksamheter eller civilsamhälle?

Det är även viktigt att ställa frågor till de verskamheter som inte samverkar, varför sker det inte, ser de behov av samverkan och med vilka om så är fallet.

Läs mer...

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Kommunikation

Hur kommunens verksamheter är organiserade påverkar även det förutsättningarna, och hur man rent praktiskt behöver organisera själva omställningsarbetet för att bli en åldersvänlig kommun. 

Vilka verksamheter ligger inom samma förvaltning, och hur samverkar man mellan dessa i olika sakfrågor?
Det är frågor som kan ge en bild av vad som behövs för att skapa förutsättningar för alla verksamheter att bidra utifrån sina perspektiv kopplat till åldersvänlighet.

 

Vilka förvaltningar finns och vilka verskamheter ligger inom varje respektive förvaltning?

Olika kommuner har olika sätt att organisera sin verksamheter. Ofta finns ett naturligt samarabete mellan verksamheter inom samma förvaltning, men det är inte en självklarhet att det är så.

För att arbeta med en så bred fråga som att bli åldersvänlig, behöver alla verksamheter få kunskap om vad det innebär för just deras verksamhet. Det krävs även samverkan och kunskapsutbyte mellan verksamheter för att få förståelse för andra verksamheters behov och perspektiv. Då kan man lättare få en bild av hur den egna verksamheten kan bidra inte enbart direkt för äldre individer, utan även skapa bättre förutsättningar för andra verksamheter.

Läs mer...

Vilka verksamheter har direktkontakt med äldre och/eller anhöriga?

Ett första steg är att kartlägga vilka olika verskamheter som har direkt kontakt med målgruppen äldre och anhöriga, och på vilket sätt de har kontakt.

Nästa steg är att ta reda på hur dessa verkasmheters behov, utmaningar och möjligheter ser ut.

- Det ger en bra bild av vad de själva kan utveckla och vad andra behöver utveckla för att de ska få rätt förutsättningar.

Läs mer...

Vilka verksamheter har stor påverkan på den äldre och /eller anhörigas förutsättningar i vardagen?

Genom att ta reda på detta kan man ge verksamheterna förutsättningar att medvetet arbeta för att bidra till åldersvänlighet utifrån just sina verksamheter. Det är även värdefull kunskap att sprida mellan verksamheter för att öka förståelsen för hur varandras verksamheter påverkar varandrsa förutsättningar.

- En grundförutsättning för ökad samverkan.

Läs mer...

Vilka verksamheter samverkar idag kring frågor som påverkar förutsättningarna i vardagen för äldre och/eller anhöriga?

Hur samverkar de idag, vad är framgångarna och utmaningarna för deras samverkan? Saknar de samverkan med andra verksamheter eller civilsamhälle?

Det är även viktigt att ställa frågor till de verskamheter som inte samverkar, varför sker det inte, ser de behov av samverkan och med vilka om så är fallet.

Läs mer...

Inspiration

Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.

Verktyg

Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.

Stöd

Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.

Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.

Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!

Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.

Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:

Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.