Resurser
För att kunna ställa om och bli en åldersvänlig kommun behövs olika typer av resurser. De består både av funktioner inom kommunens olika verksamheter och det lokala civilsamhället som hos näringslivet.
Det räcker dock inte med att funktioner, volontärer och individer finns, vi behöver även kompetens och förmåga att förstå hur man själv kan bidra till en åldersvänlig kommun utifrån sin roll, sin förmåga och förutsättningar.
– Det handlar om att alla kan bidra med något, och där varje bidrag tillsammans skapa en åldersvänlig kommun.
Civilsamhället
Samverkan med civilsamhället är inte bara viktigt för att klara den demografiska utmaningen. -För att kunna gå längre och skapa en åldersvänlig kommun är det avgörande.
Civilsamhället kan utgöra en stor tillgång och resurs för att skapa åldersvänlighet i samhället, men de behöver få rätt förutsättningar för att kunna bidra på bästa sätt. För att kunna skapa rätt förutsättningar behövs en nulägesbild över vilka resurser som finns, och vad de behöver för att kunna bidra till en åldersvänlig kommun.
Om det finns en eller flera olika pensionärsorganisationer i kommunen, är de viktigt att samverka med dessa. De är ofta duktiga på att samla behov och för målgruppen viktiga frågor.
Det kan även vara bra höra hur aktiva de är, vilka aktiviteter de arrangerar och vilka frågor de driver och tidigt ingå samarbete. Risken är annars stor för parallella aktiviteter, missförstånd och otydliga roller.
Föreninmgslivet kan bestå av många olika typer av föreningar, de flesta kan bidra med något som skapar åldersvänlighet. Men några typer (utöver rena pensionärsorganisationer) är extra bra att få med i arbetetet:
- Föreningar/ nätverk mot ofrivillig ensamhet.
- Väntjänster
- Idrottsföreningar
- Byaråd - som arbetar för lokalsämhällens utveckling.
- Hembygdsföreningar
- Trossamfund
- Andra lokala föreningar
När vi vet vilka föreninga som finns, är det bra att få en bild över hur engagemanget generellt ser ut i dessa.
Nästa steg är att ta reda på varför det är högt eller lågt i vissa föreningar. - Vilka är deras utmaningar och visioner?
Förutom att vara en viktig samhällsaktör som bedriver verksamhet som tillgängliggör både kultur- och folkbildning i livets alla åldrar, är de även bra på att nå ut till målgrupper som annars inte är så aktiva i föreningar.
Är det liknande föreningar som samverkar med varandra, eller föreningar med olika verksamheter som stärker varandra?
Hur ser det lokala föreningslivet ut i byarna, samverkar de i form av byaråd, kring aktiviteter eller annat?
Finns det samverkan mellan föreningar och näringslivet lokalt?
Finns det samverkan mellan byarna i kommunen?
Inspiration
Här kommer du kunna läsa om inspirerande exempel på hur andra har gått till väga, genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.
Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.
Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!
Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.
Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:
Inspirerande exempel – på hur andra gått till väga, eller genomfört processer, aktiviteter och insatser kopplat till ett specifikt område.
Verktyg
Här kommer du kunna läsa om olika tips på verktyg, som metoder, modeller och digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.
Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.
Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!
Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.
Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:
Verktyg – som tips på metoder, modeller eller digitala lösningar kopplat till ett specifikt område.
Stöd
Här kommer du kunna läsa om olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.
Vi tror på medskapande i olika processer, det bidrar till underifrån- och användarperspektiv samt förankring och bättre förutsättningar att lyckas med sitt omställningsarbete, eller att nå en vision.
Därför använder vi oss av medskapande även för Metodhandboken – vilket innebär att vi lanserar den innan den är klar!
Genom att tidigt bjuda in användare av Metodhandboken kan vi tidigt få värdefull input kring innehåll, upplägg och användarvänlighet.
Därför har just denna sida inte färdigt innehåll ännu, men här kommer du snart kunna läsa om:
Stöd – exempel på olika stöd att ta hjälp vid behov för att komma vidare i sitt omställningsarbete, det kan vara processtöd, digitala tjänster, utbildningar mm.