Omställning
Under avsnittet omställning guidar vi er fram genom själva omställningsarbetet. Här ger vi en introduktion till olika aktiviteter som utifrån ert nuläge kan ta er framåt i strävan att bli en åldersvänlig kommun. Vi ger inspiration, tips på metoder och verktyg.
Behöver ni ytterligare stöd erbjuder vi stöd för både processledning, förändringsledning och utbildningar. Här hittar ni även tips och erbjudanden om olika digitala tjänster och andra välfärds-tekniska lösningar i kombination med användarstöd för dessa. Det vi kallar metoder för digitala- social ekosystem.
Kommunikation
Ett stort omställningsarbete handlar mycket om kommunikation och attityder. För att få förankring, delaktighet och skapa attitydsförändringar krävs kommunikation på alla nivåer, politiskt, inom organisationen och externt mot civilsamhälle och näringsliv.
Värdeskapande lösningar
För att möta behoven hos en kommuns åldrande befolkning behöver man införa nya system, tjänster och arbetssätt. Man kanske även vill införa ett antal digitala lösningar för att stödja äldre invånare, förbättra tillgången till vård- och omsorgstjänster, eller främja en mer inkluderande och åldersvänlig kultur.
Resurser
När man identifierat vilka resurser som finns, vilka som saknas och vad de behöver för att kunna bidra till en åldersvänlig kommun, handlar detta steg om att skapa förutsättningar för alla att kunna vara en resurs. Vad kan vi göra för att öka engagemang eller använda det som redan finns.
Social infrastruktur
När vi har identifierat vilka olika mötesplatser som finns, vilka vi saknar och hur samverkan ser ut mellan olika funktioner, sektorer som civilsamhälle, kommun och näringsliv, handlar detta avsnitt om hur vi kan bygga hållbara strukturer för samverkan.
Digital infrastruktur
När vi identifierat vad den digitala infrastrukturen består av, var den finns och vad som saknas, handlar detta avsnitt om hur vi kan stärka den och skapa redundanta lösningar och ta fram strategier för att arbeta med digital infrastruktur med ett helhetsperspektiv.
Digital omställning
När vi tagit reda på den digitala mognaden hos verksamheter, medarbetare och invånare, handlar detta avsnitt om hur vi kan skapa förutsättningar för att öka den digitala mognaden genom insatser för digital inkludering. Det handlar även om att arbete med tjänstedesign och involvera användaren i val av- och utformning av användande av digitala tjänster.
Åldersvänlighet
När vi tagit reda på vilka insatser som redan görs som bidrar till åldersvänlighet, handlar detta avsnitt om vilka insatser och var de bör genomföras för att öka kunskapen om och skapa förutsättningar för fler att bidra till åldersvänlighet utifrån sin verksamhet, perspektiv eller förmåga.