Metodhandboken är under uppbyggnad - Vi tror på medskapande och välkomnar feedback under uppbyggnaden: kontakt@metodhandbok.se

Hem » Metoden » Omställning » Värdeskapande lösningar

Värdeskapande lösningar

För att möta behoven hos en kommuns åldrande befolkning behöver man införa nya system, tjänster och arbetssätt. Man kanske även vill införa ett antal digitala lösningar för att stödja äldre invånare, förbättra tillgången till vård- och omsorgstjänster, eller främja en mer inkluderande och åldersvänlig kultur.

Genom att välja ut, bädda för och sjösätta dessa lösningar på ett medvetet sätt ökar chanserna för att de blir framgångsrika.

Men hur vet man vilka lösningar som verkligen ger ett värde för de olika målgrupperna? Och hur ser man till att de implementeras och används på ett smidigt sätt?

Förändringsledning

Förändringsledning handlar om att hantera och guida individ och organisation genom förändringar, oavsett om det handlar om att implementera nya strategier, system, processer eller kulturförändringar. Den syftar till att minimera motstånd, maximera engagemang och säkerställa att förändringen genomförs smidigt och framgångsrikt. Oavsett vilken nivå förändringen ska ske på är en nyckel till en lyckad process att sträva mot att skapa samverkan och fokusera på styrkorna i förändringen.

Hitta styrkorna i tidigare erfarenheter av förändringsarbete.

  • Vilka positiva erfarenheter har vi haft med att införa åtgärder som stödjer äldre invånare?
  • Vilka tidigare framgångar har vi upplevt i arbetet med att skapa en åldersvänlig kommun?
  • Vilka goda exempel finns kopplat till åldersvänlig bygd att inspireras av?
  • Vad fungerar bra just nu i vår kommun när det gäller att främja en åldersvänlig miljö?

Hur ser visionen för åldersvänlighet för den egna kommunen ut och vår egen verksamhet ut? Finns det ingen vision är det viktigt att skapa en tillsammans. Läs mer under Ta fram en vision.

  • Vilken vision har vi för hur vår kommun kan utvecklas för att bli ännu mer åldersvänlig?
  • Vilka möjligheter ser vi som individer och grupp för att förbättra livskvaliteten för äldre invånare i framtiden?
  • Hur ser vår drömvision ut för en idealisk åldersvänlig kommun?

Ta fram gemensamma principer som främjar målet att bli en åldersvänlig kommun.

  • Hur kan vi omvandla vår vision till konkreta åtgärder och initiativ?
  • Vilka specifika projekt eller program kan vi implementera för att främja en åldersvänlig kommun?
  • Hur kan vi engagera olika intressenter och samhällsaktörer i skapandeprocessen?

Samla involverade parter kring visionen och få dem att åta sig att genomföra förändringarna.

  • Hur kan vi skapa en gemensam känsla av engagemang och delaktighet kring vår vision?
  • Vilka åtgärder behöver vi vidta för att förverkliga våra mål för en åldersvänlig kommun?
  • Hur kan vi säkerställa att alla involverade är "commitade" till förändringsprocessen?

Definiera de åtgärder och strategier som behövs för att förverkliga den gemensamma visionen.

  • Vilka inspirerande budskap och berättelser kan vi använda för att kommunicera vår vision till invånarna?
  • Vilka specifika fokusområden behöver vi definiera för att uppnå våra mål för en åldersvänlig kommun?
  • Hur kan vi tydligt definiera och kommunicera de resurser och stöd som behövs för att driva våra initiativ framåt?

Inspiration förändringsledning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Verktyg förändringsledning

Styrkebaserad intervju

 

 

Stöd förändringsledning

För dig som behöver stöd i förändringsledning från projektparterna:

Anlita experthjälp från Digalog

 

För dig som vill lära dig mer om förändringsledning på egen hand:

SKRs stöd för att utveckla välfärden genom användaredriven innovation och tjänstedesign

SKRs guide i förändringsledning

Arbetssätt

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

FAQ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

FAQ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

FAQ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Digitala lösningar

Genom att använda digitala verktyg och plattformar kan människor få tillgång till relevant information, social gemenskap och vård och stöd när de behöver det, oavsett tid och plats.

Personal inom kommunal verksamhet, såsom inom vård- och omsorgssektorn, kan spara tid och resurser samtidigt som de kan fokusera mer på att ge kvalitativ vård till patienterna.

För samhället i stort kan digitala lösningar bidra till ökad jämlikhet och tillgänglighet till vård- och omsorgstjänster. Genom att erbjuda digitala alternativ till traditionella vårdformer kan man nå ut till en större del av befolkningen, inklusive personer i mer avlägsna områden eller personer med funktionsnedsättningar som kan ha svårt att ta sig till fysiska vårdinrättningar.

För att lyckas införa tekniska lösningar för välfärd och digitalisering behövs en plan och ett tydligt sätt att jobba på. Det handlar exempelvis om att tänka igenom hur man får tag på tekniken, vad den ska användas till, hur man köper in den och hur man ser till att den är säker att använda.

Dessutom behöver det finnas en övergripande strategi som fokuserar på att vara digitalt först, prioritera rätt saker, se till att det finns tillräckligt med teknik, samarbeta med andra och kommunicera väl.

Dessa strategier är viktiga och är något som ledningen i organisationen ansvarar för att se till att det finns på plats.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum

Inspiration

Innovationsupphandling – trygghetsskapande lösningar

Verktyg

För dig som vill lära dig mer om att införa och använda välfärdsteknik

SKRs stöd i att införa och använda välfärdsteknik

Nyttoanalys – länk till verktygslåda!

Stöd

Digalog erbjuder stöd i införande välfärdsteknik. (behovskartläggning, medarbetareinvolvering, samskapande, underlätta implementering, utbildning)

Exempel på digital välfärdsteknik som….

Bubblan

Trygghetsplattform (Innovationsupphandling)

Fallradar

GPS-larm

Habbie

Läkemedelsautomat

Vingmat